30.09.2024
Ze względu na swoją popularność, SUV-y stanowią ważną część oferty większości marek samochodowych, jednak często problem stanowi dokładne zdefiniowanie tej kategorii pojazdów. Jakie są cechy charakterystyczne SUV-a i co odróżnia SUV-a od podobnie wyglądających pojazdów, takich jak 4x4 i crossovery?
Po pierwsze: co oznacza „SUV”? Ten skrót, pochodzący ze Stanów Zjednoczonych, oznacza „sport utility vehicle”. Chociaż nie jest konieczne wyjaśnianie znaczenia słowa „sport”, dwa kolejne angielskie terminy zasługują na pewne rozwinięcie.
W USA „UV” (utility vehicle) odnosi się do typu pojazdu, który może wykonywać pewne zadania efektywniej niż „klasyczny” samochód osobowy.
Chociaż modele kombi z napędem na 4 koła sprzedawane w USA na początku lat 50. są jednymi z poprzedników tego typu nadwozia, uważa się, że termin „SUV” stał się popularny za Atlantykiem pod koniec lat 80. XX wieku.
SUV to samochód dwubryłowy (komora silnika i kabina pasażerska) z wysoką, przestronną kabiną, stąd podobieństwo do 4x4. Te cechy (rozmiar pojazdu i prześwit, tj. odległość między podłożem a dolną częścią podwozia) sprawiają, że SUV jest wszechstronnym samochodem, zarówno rodzinnym, dzięki optymalnej liczbie miejsc, jak i terenowym. Cechy te nie są jednak typowe dla pojazdów z napędem na cztery koła 4x4 i bardziej trafne byłoby użycie terminu „pojazdy terenowe” do opisania SUV-ów.
To właśnie te wszechstronne możliwości drogowe, komfort wnętrza i zdolność holowania sprawiają, że ten pojazd jest tak „użytkowy”, do czego nawiązuje jego angielska nazwa.
Dobrze wiedzieć:
Samochody z napędem 4x4 są przeznaczone głównie do jazdy w terenie (poza asfaltem), który może być nierówny i stromy. SUV-y, nawet te wyposażone w napęd na 4 koła, nie mają funkcji niezbędnych do jazdy w najtrudniejszym terenie: blokady mechanizmu różnicowego, dwóch osi do prowadzenia przednich i tylnych kół, dwóch dźwigni zmiany biegów itp.
SUV-y są często określane jako „miejskie 4x4” lub „4x4 do miasta”, ponieważ stanowią kompromis między MPV a pojazdem terenowym 4x4.
Na pierwszy rzut oka może być trudno odróżnić SUV-a od crossovera, ponieważ oba typy pojazdów mają to samo masywne nadwozie, wysoki prześwit i dość duże opony. Są to jednak dwa różne typy nadwozia: crossovery, które są rodzajem muskularnej wersji hatchbacków, są generalnie mniej przestronne niż SUV-y; są również mniej terenowe i bardziej miejskie niż SUV-y. Co więcej, prawie nigdy nie mają napędu na 4 koła, mimo że opcja ta jest stosunkowo powszechna w SUV-ach.
Z czasem SUV ugruntował swoją pozycję na rynku motoryzacyjnym jako bardziej sportowa alternatywa dla MPV, czego przykładem jest Espace 6 – najnowsza wersja historycznego rodzinnego MPV Renault jest obecnie SUV-em.
Główne powody popularności SUV-ów to:
Dobrze wiedzieć:
SUV-y są czasem krytykowane za wysokie zużycie paliwa. Podczas gdy ich większa waga logicznie prowadzi do wyższego zużycia paliwa na kilometr niż w przypadku samochodu miejskiego lub sedana, należy zauważyć, że różnice te mają tendencję do zmniejszania się. W ostatnich latach większość producentów samochodów pracowała nad zmniejszeniem masy pojazdu i poprawą aerodynamiki.
W ofercie pojazdów Dacii kategorię SUV reprezentuje Dacia Duster. Nacisk położono na wszechstronność: Duster może być samochodem rodzinnym zaprojektowanym z myślą o długich podróżach, ale szczególnie dobrze czuje się w terenie. Wersja z napędem na 4 koła jeszcze bardziej zwiększa możliwości terenowe tego pojazdu.
Duster dostępny jest z trzema silnikami do wyboru: w wersji z fabryczną instalacją LPG, benzynowej i hybrydowej.