Jak to działa?
Hybryda to połączenie klasycznego silnika benzynowego i silnika elektrycznego, który spełnia szereg funkcji.
full hybrid
Budowa
Silnik spalinowy
Automatyczna bezsprzęgłowa skrzynia biegów multimode
Samoładujący się akumulator trakcyjny 230V
Ładowanie akumulatora
Nie ma potrzeby podłączania do prądu. Akumulator ładuje się podczas jazdy, wykorzystując energię odzyskiwaną podczas hamowania i zwalniania.
Silnik elektryczny umożliwia jazdę w trybie w 100% elektrycznym, a przez resztę czasu zwiększa moc silnika spalinowego.
Przekształca również odzyskaną energię w energię elektryczną do ładowania akumulatora trakcyjnego.
Automatyczna skrzynia biegów multimode sama przełącza się między 3 trybami jazdy:
* Zużycie paliwa w cyklu miejskim
miękka hybryda z fabryczną instalacją LPG
Budowa
Silnik spalinowy
Rozrusznik-alternator
Dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów z 6 przełożeniami
Silnik elektryczny z 2-biegową skrzynią biegów
Zbiornik LPG (oprócz zbiornika benzyny)
Ładowanie akumulatora
Nie ma potrzeby podłączania do prądu. Akumulator ładuje się podczas jazdy, wykorzystując energię odzyskiwaną podczas hamowania i zwalniania.
Silnik elektryczny umożliwia jazdę w trybie w 100% elektrycznym, a przez resztę czasu zwiększa moc silnika spalinowego.
Przekształca również odzyskaną energię w energię elektryczną do ładowania akumulatora trakcyjnego.
Przełączanie między trybem benzynowym i LPG odbywa się automatycznie lub na żądanie za pomocą specjalnego przycisku.
W wersji 4x4, oprócz łopatek przy kierownicy, które umożliwiają zmianę biegów bez użycia sprzęgła, selektor jazdy oferuje 5 trybów:
* średnia cena LPG w Polsce na dzień 01.10.2025 wynosi 2,62 zł/l w porównaniu z 5,88 zł/l za Pb95. Źródło: e-petrol.pl
mild hybrid
Budowa
Silnik spalinowy
Rozrusznik-alternator
Akumulator samoładujący się podczas jazdy
Wał napędowy do tylnych kół
Ładowanie akumulatora
Nie ma potrzeby podłączania do prądu. Akumulator ładuje się podczas jazdy, wykorzystując energię odzyskiwaną podczas hamowania i zwalniania.
Alternator-rozrusznik zapewnia silnikowi spalinowemu dodatkowy moment obrotowy w najbardziej energochłonnych fazach jazdy, takich jak ruszanie i przyspieszanie.
Może być również używany do ładowania akumulatora trakcyjnego 48V.
4X4 Terrain Control oferuje 5 trybów jazdy:
Zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 nawet o 10% względem równoważnego silnika benzynowego.
mild hybrid
Budowa
Silnik spalinowy
Rozrusznik-alternator
Samoładujący się podczas jazdy akumulator 48V
Ładowanie akumulatora
Nie ma potrzeby podłączania do prądu. Akumulator ładuje się podczas jazdy, wykorzystując energię odzyskiwaną podczas hamowania i zwalniania.
Alternator-rozrusznik zapewnia silnikowi spalinowemu dodatkowy moment obrotowy w najbardziej energochłonnych fazach jazdy, takich jak ruszanie i przyspieszanie.
Może być również używany do ładowania akumulatora trakcyjnego 48V.
Zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 10% względem równoważnego silnika benzynowego.
mild hybrid 140 | hybrid 155 | |
---|---|---|
Technologia | mild hybrid | full hybrid |
Zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO₂* | Do -10%* |
Do -30%* |
Jazda w trybie w 100% elektrycznym | Nie | Tak, od 3 do 5 km* |
Wspomaganie silnika spalinowego | Tak | Tak |
Stop & Start | Tak | Tak |
Odzyskiwanie energii w fazie jazdy | Tak | Tak |
Rozruch w trybie elektrycznym | Tak | Tak |
* W cyklu miejski w porównaniu z równoważnym silnikiem benzynowym oraz w zależności od warunków użytkowania pojazdu i stylu jazdy kierowcy.
Gwarancja na akumulator trakcyjny wynosi 8 lat lub 160 000 km dla wersji full hybrid i 3 lata (bez limitu kilometrów) w przypadku wersji mild hybrid.
Tak, zasięg samochodu hybrydowego jest, w zależności od eksploatacji, większy niż samochodu benzynowego, ponieważ można wykorzystywać zamiennie różne źródła energii.
W przypadku silnika mild hybrid 140 zasięg Dustera wynosi 740 km, 990 km w przypadku hybrid 155, 1500 km w przypadku hybrid-G 150 4x4.
Układ napędowy mild hybrid dostępny w Dusterze nie pozwala jeździć w trybie w 100% elektrycznym.
Jest to lekka hybrydyzacja pojazdu, zapewniająca wspomaganie silnika spalinowego podczas fazy rozruchu i przyspieszania w celu zmniejszenia zużycia paliwa i poprawy osiągów.
Oferuje zatem bardziej elastyczną i dynamiczną jazdę, pozwalając jednocześnie na oszczędność paliwa w porównaniu z równoważnym silnikiem benzynowym bez jednostki elektrycznej.
Nic prostszego, akumulatory w pojazdach hybrydowych (full hybrid lub mild hybrid) nie wymagają żadnego podłączania, ponieważ ładują się automatycznie, gdy pojazd zwalnia lub hamuje.