Hybryda to połączenie klasycznego silnika benzynowego i silnika elektrycznego, który pełni szereg funkcji.
full hybrid
Budowa
Silnik spalinowy
Automatyczna bezsprzęgłowa skrzynia biegów multimode
Samoładujący się akumulator trakcyjny 230V
Ładowanie akumulatora
Nie ma konieczności podłączania do prądu. Akumulator ładuje się podczas jazdy, wykorzystując energię odzyskiwaną podczas hamowania i zwalniania.
Silnik elektryczny umożliwia jazdę w trybie w 100% elektrycznym, a przez resztę czasu zwiększa moc silnika spalinowego.
Przekształca również odzyskaną energię w energię elektryczną do ładowania akumulatora trakcyjnego.
Wielotrybowa skrzynia biegów automatycznie przełącza się między 3 trybami jazdy:
* Zużycie paliwa w cyklu miejskim
mild hybrid
Budowa
Silnik spalinowy
Rozrusznik-alternator
Akumulator 48 V samoładujący się podczas jazdy
Ładowanie akumulatora
Nie ma konieczności podłączania do prądu. Akumulator ładuje się podczas jazdy, wykorzystując energię odzyskiwaną podczas hamowania i zwalniania.
Alternator-rozrusznik zapewnia silnikowi spalinowemu dodatkowy moment obrotowy w najbardziej energochłonnych fazach jazdy, takich jak ruszanie i przyspieszanie.
Może być również używany do ładowania akumulatora trakcyjnego 48 V.
Zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 10% względem równoważnego silnika benzynowego.
dwupaliwowy mild hybrid
Budowa
Silnik spalinowy
Rozrusznik-alternator
Akumulator samoładujący się podczas jazdy
Zbiornik LPG (oprócz zbiornika benzyny)
Ładowanie akumulatora
Nie ma konieczności podłączania do prądu. Akumulator ładuje się podczas jazdy, wykorzystując energię odzyskiwaną podczas hamowania i zwalniania.
Pojazd zawsze uruchamia się w trybie benzynowym, a następnie może przełączyć się na tryb LPG.
Przełączanie odbywa się automatycznie lub na żądanie za pomocą specjalnego przycisku.
Alternator-rozrusznik zapewnia silnikowi spalinowemu dodatkowy moment obrotowy w najbardziej energochłonnych fazach jazdy, takich jak ruszanie i przyspieszanie.
Może być również używany do ładowania akumulatora trakcyjnego 48 V.
*średnia cena LPG w Europie na dzień 5 maja 2025 r. wyniosła 0,83 euro w porównaniu do 1,47 euro za benzynę
mild hybrid z dwoma rodzajami paliwa
Budowa
Silnik spalinowy
Rozrusznik-alternator
Automatyczna dwusprzęgłowa skrzynia biegów z 6 przełożeniami
Silnik elektryczny z 2-biegową skrzynią biegów
Zbiornik LPG (oprócz zbiornika benzyny)
Ładowanie akumulatora
Nie ma konieczności podłączania do prądu. Akumulator ładuje się podczas jazdy, wykorzystując energię odzyskiwaną podczas hamowania i zwalniania.
Silnik elektryczny umożliwia jazdę w trybie w 100% elektrycznym, a przez resztę czasu zwiększa moc silnika spalinowego.
Przekształca również odzyskaną energię w energię elektryczną do ładowania akumulatora trakcyjnego.
Przełączanie między trybem benzynowym i LPG odbywa się automatycznie lub na żądanie za pomocą specjalnego przycisku.
W wersji 4x4, oprócz łopatek przy kierownicy, które umożliwiają zmianę biegów bez użycia sprzęgła, selektor jazdy oferuje 5 trybów:
* średnia cena LPG w Europie na dzień 5 maja 2025 r. wyniosła 0,83 EUR w porównaniu do 1,47 EUR za benzynę
| hybrid 155 | mild hybrid 140 | mild hybrid-G 140 | hybrid-G 150 4x4 | |
|---|---|---|---|---|
| Technologia | full hybrid | mild hybrid | mild hybrid | mild hybrid |
| Napęd | benzyna + elektryczność | benzyna + elektryczność | benzyna + LPG + elektryczność | benzyna + LPG + elektryczność |
| Jazda w trybie w 100% elektrycznym | Tak, jazda w trybie całkowicie elektrycznym w mieście przez 80% czasu | Nie | Nie | Tak, jazda w trybie całkowicie elektrycznym w mieście przez 60% czasu |
| Wspomaganie silnika spalinowego | Tak | Tak | Tak | Tak |
| Stop & Start | Tak | Tak | Tak | Tak |
| Ładowanie podczas jazdy | Tak | Tak | Tak | Tak |
| Rozruch w trybie elektrycznym | Tak | Nie | Nie | Tak |
| Uciąg | 1 tona | 1,5 tony | 1,5 tony | 1,5 tony |
1 W cyklu miejskim, w porównaniu z równoważnym silnikiem benzynowym oraz w zależności od warunków użytkowania pojazdu i stylu jazdy kierowcy
2 W cyklu mieszanym, w porównaniu z równoważnym silnikiem benzynowym oraz w zależności od warunków użytkowania pojazdu i stylu jazdy kierowcy
Gwarancja na akumulator trakcyjny dla wersji hybrydowej wynosi 8 lat lub 160 000 km i 3 lata (bez limitu kilometrów) w przypadku wersji mild hybrid.
Tak, zasięg samochodu hybrydowego jest, w zależności od eksploatacji, większy niż samochodu benzynowego, ponieważ można wykorzystywać zamiennie różne źródła energii.
W przypadku silnika mild hybrid 140 zasięg Bigstera wynosi ponad 780 km, ponad 900 km w przypadku hybrid 155, 1480 km w przypadku hybrid-G 150 4x4 i nawet 1490 km w przypadku mild hybrid-G 140 (łączny zasięg z dwoma zbiornikami LPG + benzyna).
Jest to lekka hybrydyzacja pojazdu, zapewniająca wspomaganie silnika spalinowego podczas fazy rozruchu i przyspieszania w celu zmniejszenia zużycia paliwa i poprawy osiągów. Nie pozwala na jazdę w 100% elektryczną.
Oferuje zatem bardziej elastyczną i dynamiczną jazdę, pozwalając jednocześnie na oszczędność paliwa w porównaniu z równoważnym silnikiem benzynowym bez jednostki elektrycznej.
Nic prostszego, akumulatory w pojazdach hybrydowych (full hybrid lub mild hybrid) nie wymagają żadnego podłączania, ponieważ ładują się automatycznie, gdy pojazd zwalnia lub hamuje.